📝 Blogi

Ennen & jälkeen: olohuone uuteen ilmeeseen 300 eurolla

📅 Huhtikuu 2026✍️ Toimitus

Projekti alkoi epätoivosta. Olohuone oli maalattu joskus 2000-luvun alussa vaaleankeltaisella, joka oli vuosien saatossa haalistunut harmahtavaksi. Sohva oli uusittu viisi vuotta sitten, mutta seinät saivat sen näyttämään vanhalta. Jotain oli tehtävä.

Budjetti oli tiukka: 300 euroa. Ei uusia huonekaluja, ei uutta lattiaa. Pelkkää pintaremonttia.

Lähtötilanne ja suunnitelma

Huone oli kooltaan noin 22 neliömetriä, korkeus 2,5 metriä. Seinät olivat siistissä kunnossa – ei halkeamia, ei kosteusongelmia. Tarvittiin puhdistus, yksi pohjamaalauskerros ja kaksi pintamaalikerrosta.

Väripäätös oli vaikein osa. Vietimme kaksi viikonloppua katsellen värikarttoja ja testaamalla koepurkkeja. Lopulta valinta osui tummanvihreään – Tikkurilan sävy N497, joka on lähellä niin sanottua bottlegreen-vihreää. Yksi korosteseinä tummana, muut kolme vaalean kermaisena.

Ostoslista ja kustannukset

Käytimme yhden viikonlopun pelkkään ostamiseen ja suunnitteluun. Tässä mitä laitoimme rahaa:

Jäljelle jäi 42 euroa, joilla ostimme myöhemmin muutaman uuden tyynynpäällisen korostamaan vihreää teemaa.

Kolme viikonloppua – mitä tapahtui

Ensimmäinen viikonloppu meni valmisteluun. Siirrettiin huonekalut, pestiin seinät perusteellisesti, kitattiin kolme pientä koloa, hiottiin ja pohjamaalattiin koko huone. Tämä otti aikaa enemmän kuin osasimme odottaa – noin yhdeksän tuntia kahden ihmisen voimin.

Toinen viikonloppu oli itse maalausta. Aloitimme korosteseinästä, koska se oli tärkein ja haluttiin tehdä huolella. Tummanvihreä vaati kolme kerrosta peittääkseen pohjan kunnolla – tämä oli yllätys, vaikka purkin kyljessä lukikin suositus kahdesta kerroksesta. Muut kolme seinää menivät nopeammin kahdella kerroksella.

Kolmas viikonloppu oli viimeistelyä ja siivoustä. Teippi pois, listat puhtaiksi, huonekalut takaisin paikoilleen.

Mitä opimme – rehellistä palautetta

Onnistumisia: koristeseinä näyttää upelta. Kermaiset muut seinät luovat täydellisen kontrastin. Valaistus muuttui dramaattisesti – huone tuntuu nyt lämpimämmältä ja intiimimmältä.

Virheitä: aliarvioimme tummien värien peittävyyden. Tummanvihreä olisi kannattanut pohjamaalata saman sävyisellä harmaalla ennen varsinaista pintamaalia – säästäisi yhden kerroksen. Lisäksi käytimme liian halpaa maalarinteippiä, joka ei pitänyt kunnolla katon rajassa. Jouduttiin korjaamaan muutamia kohtia siveltimellä jälkeenpäin.

Kokonaisuutena projekti onnistui yli odotusten. Vieraat eivät usko, että kyse on pelkästä seinämaalista – he luulevat, että olemme ostaneet uusia huonekaluja tai tehneet isomman remontin. Se on paras mahdollinen palaute.

Jos tekisimme saman uudestaan, varaisimme enemmän aikaa valmisteluun ja käyttäisimme laadukkaampaa maalarinteippiä. Muuten – suosittelemme lämpimästi.

← Takaisin blogiin